|
(Nedkortat
från läroboken "Afrikanska
trumrytmer" av L. Hallström.)
|
|
När
man spelar djembe ska trumman vara lutad bort från trummarens
kropp för att basljudet ska kunna komma ut nertill.
Utgå från djembens balansläge, och välj sedan
en lutning som gör att basljudet blir tillräckligt samtidigt
som det känns bekvämt att spela.
För att behålla trumman i rätt position håller
du fast den med benen. Om du vill avlasta benen kan du även ha
ett band kring midjan som du knyter eller krokar fast i trummans snörning.
För att spela på en djembe behöver man bara kunna
slå med händerna mot ett trumskinn. För att kunna
spela traditionella rytmer på en djembe behöver man dessutom
lära sig de tre grundslagen.
Det ena slaget ger en djup baston, det andra ger en ljus och snärtig
ton och det tredje ger en kort dov ton. |
1. Bas-slaget
ska ge en så ren och djup baston som möjligt. Man slår
med rak handled och träffar så att handflatan studsar mot trummskinnets
mitt, och försöker undvika att daska i fingrarna så att
det låter slafsigt. Håll fingrarna tätt ihop så
att det blir en så ren baston som möjligt. Hur bastonen kommer
att låta beror bland annat på hur mycket djemben lutar när
man slår.
2. Slappslaget slås som en pisksnärt mot trumskinnet. Man slår
med rak handled och låter en del av handflatan träffa trummans
kant ögonblicket innan fingrarna träffar trumskinnet för
att få en bra snärt. Fingrarna ska vara raka men avslappnade
för att kunna åstadkomma den snärt som karaktäriserar
slaget.
3. Tätt slag: När man slår detta slag bör fingrarna
hållas tätt ihop för att inte åstadkomma samma piskande
ljud som slappslaget. Istället ska en kort och dov ton höras
när man slår slaget vid trummans kant. (Detta slag har helt
olika benämning på de olika språk som ofta förekommer
på trumkurser i Sverige. På franska kallas det "fermêt",
dvs slutet eller fast. På engelska kallas det "tone",
dvs tonande. På danska kallas det "lukket", dvs stängt,
och på svenska används ofta conga-termen "öppet".)
Polyrytmik
och solospel
De afrikanska
trumrytmerna används traditionellt som ackompanjemang till afrikansk
dans. Varje sådan dansrytm har ett eget namn och består av
en viss kombination av rytmer som spelas polyrytmiskt till dansen.
Förutom grundrytmen finns det även ett antal ackompanjerande
delrytmer och en signal. Signalen är en kort rytmfras som ledartrummaren
inleder rytmen med för att trummarna ska kunna börja samtidigt
och i rätt tempo. Signalen spelas även under dansen för
att dansarna ska kunna byta till nästa dansrörelse samtidigt,
och för att både trummare och dansare ska kunna sluta samtidigt.
Ledartrummaren brukar även spela solo till dansen. Detta innebär
antingen att man spelar improviserat till de olika dansrörelserna
för att ge stöd och inspiration till dansarna, eller att man
spelar traditionella solofraser för att fylla samma funktion.
|