|
På alla möjliga
håll i världen finns det lärare som erbjuder kurser i djembespel.
Vad som undervisas och hur det undervisas kan variera väldigt mycket.
Här följer en
översikt över olika typer av kurser som förekommer och vad
som skiljer dem åt.
Ju längre ner i listan, desto längre avstånd till den ursprungliga
djembetraditionen.
På Djembe Centers kurser undervisas huvudsakligen den moderna traditionen.
KLASSISK
DJEMBETRADITION |
Bytraditionen,
dvs den tradition som under många generationer funnits
i de lantliga byar i Västafrika där Malinkefolket
lever. |
Geografiskt
område: Främst Guinea och Mali med kringliggande
regioner. |
Trummor:
Många bastrummor (doundoun, sangban, kenkeni) och klockor,
få djembetrummor. |
Rytmer:
Många olika bas- och klockrytmer spelas samtidigt, enstaka
komprytmer för djembe, samt traditionella solofraser för
djembe. |
Spelteknik:
Djembens grundslag, regionala varianter beroende på lärare. |
Övrigt:
Tempot är ofta lägre och djembens ton mer nedstämd
än i den moderna stadstraditionen. Spelet och rytmerna
är avsedda för de ursprungliga traditionella dansernas
koreografi. Traditionella sånger finns till varje rytm.
|
|
MODERN
DJEMBETRADITION |
Stadstraditionen
- eller danskompanitraditionen - dvs den tradition som uppstått
under senare hälften av 1900-talet i samband med bildandet
av nationella danskompanier med landets bästa traditionella
dansare och trummare, som turnerar runt om i världen med
dans, trumspel och sång, samt skapar nya danser och rytmer
i linje med denna tradition. |
Geografiskt
område: Huvudstäderna i Guinea, Mali, Gambia,
Senegal, m fl. |
Trummor:
Många djembetrummor, en uppsättning bastrummor (doundoun,
sangban, kenkeni) och klocka. |
Rytmer:
Flera samtidiga komprytmer för djembe (vanligen klassiska
solofraser), en bas/klockrytm, samt helt eller delvis improviserade
djembesolofraser. |
Spelteknik:
Djembens grundslag, storstadsteknik för ökad snabbhet. |
Övrigt:
Tempot är ofta högre och djembens ton mer uppstämd
än i den klassiska bytraditionen. Spelet och rytmerna är
avsedda för uppvisning av både de ursprungliga traditionella
dansernas koreografi och nyskapade danskoreografier i denna
tradition. De traditionella sångerna finns kvar och nya
läggs till. |
|
ANDRA
TRUMMORS TRADITIONER |
Ingen
djembetradition - istället någon annan trumtradition,
vars trummor inte är lika vanligt förekommande och
populära som djembetrummor. T ex Sabar från Senegal,
Bugarabo från Gambia, K'panlogo från Ghana eller
Afrokubanskt från Västindien. |
Geografiskt
område: Någonstans i Afrika eller Latinamerika. |
Trummor:
Djembetrummor - trots att rytmerna är avsedda för
andra trummor. |
Rytmer:
Ej djemberytmer, utan rytmer från en helt annan tradition
avsedda att spelas på en annan typ av trummor med en helt
annan spelteknik. |
Spelteknik:
Antingen andra trummors spelteknik eller traditionell djembeteknik. |
Övrigt:
Rytmer från andra traditioner kan vara mycket givande
att spela och känna till - så länge man är
medveten om att det inte är djemberytmer. Risken finns
att man lär sig andra trummors spelteknik istället
för djembens grundslag. |
|
TRUMCIRKEL
(COMMUNITY DRUMMING) |
Ingen
djembetradition eller någon annan specifik trumtradition.
Uppstod under hippie-eran på 60-talet som en gemenskapsaktivitet. |
Geografiskt
område: Västerländska storstäder och
internationella turistorter. |
Trummor:
En blandning av djembetrummor och andra trummor och slagverk. |
Rytmer:
En närmast slumpmässig blandning av rytmer från
alla möjliga håll. |
Spelteknik:
Ingen särskild. Var och en gör på sitt sätt. |
Övrigt:
Denna typ av trumspel har vanligtvis ett helt annat syfte än
att lära ut rytmer och spelteknik. Ofta är syftet
enbart att få så många som möjligt att
spela tillsammans för att känna sig som en del av
en gemenskap (vilket är grundkänslan i det traditionella
trumspelet). |
|
|