Lennart Hallström
 

Djembespelare, Kursledare, Läroboksförfattare, m m . . .

1993 Dalarna Börjar dansa afrikansk dans och spela djembe till dans
1994 Dalarna Börjar leda kurser i djembespel och bygger egen djembe
1995 Dalarna Skapar ett Trumnotsystem och typsnittet Djembe Font
1996 Göteborg Börjar producera Övningskassetter för djembespel
1997 Värmland Startar en tvåspråkig hemsida på www.djembe.net
1998 Värmland Ger ut första läroboken "Afrikanska trumrytmer"
1999 Stockholm Andra läroboken "Lär dig spela djembe" kommer ut
2000 Stockholm Ger ut alla läromedel med CD-skivor samt på engelska
2001 Stockholm Startar Djembe-Nytt och börjar sälja djembetrummor
2002 Stockholm Börjar även ackompanjera modern dans och olika artister
2003 Stockholm Startar en separat svensk hemsida www.djembe.se
2004 Stockholm Öppnar Djembe Centers kurslokal/trumbutik i Skarpnäck
2005 Stockholm Inviger inspelningsstudion med egna och externa projekt
2006 Stockholm Utveckling av egen djembeproduktion i Västfrika
2007 Stockholm Expanderar med större kurslokal och trumbutik på Söder
2008 Stockholm Inleder samarbete med fler internationella djembetillverkare
2009 Stockholm Utvecklar företagskurserna och gör en promotionvideo
2010 Stockholm Inviger ny kurslokal med trumbutik på Kungsgatan 35
2011 Stockholm Utökar trumlagret med en lagerlokal vid Medborgarplatsen
2012 Stockholm Introducerar spel till dans på terminskurserna i djembespel
2013 Stockholm Tar ledigt från 15 års djembespel på olika musikfestivaler
2014 Stockholm Förbättrar kvalitén på djembefordralen med direktimport
2015 Stockholm Bygger om kurslokalen för att få plats med fler deltagare

Jag hade ägnat mig åt dans i olika former under tio års tid när jag första gången spelade på en djembetrumma. Det var på en afrikansk danskurs i Dalarna, där jag bodde i början av 90-talet. Jag köpte min första djembe på samma kurs och valde snart att sluta dansa för att istället fokusera helt på trumspelet till dansen.

Under åren som följde gick jag på alla djembekurser jag kunde finna, och hade ett dussintal olika lärare som jag blev alltmer missnöjd med, eftersom ingen av dem hade någon särskild pedagogisk förmåga och kunde inte heller ge mig svar på mina många frågor om rytmernas uppbyggnad, sammanhang och relation till varandra.

Det var inte förrän jag mötte min favoritlärare Stefan Sorey som jag fick hjälp med alla obesvarade frågor och speltekniska problem. Under några få helgkurser lärde jag mig mer av honom än jag gjort under mina första två år med alla andra trumlärare!

Vid denna tidpunkt hade jag redan utvecklat en mängd enkla notsystem för att inte glömma bort alla rytmer jag lärde mig på kurserna och av mina nya trummarvänner. När jag några år senare noterat över tusen rytmer började det kännas tillräckligt...

Jag hade börjat undervisa i djembespel nästan omedelbart, eftersom flera av mina vänner som höll på med afrikansk dans även ville lära sig trumma. Danslärarinnan Laurel och jag åkte ofta på kurser tillsammans för att sedan använda det vi lärt oss på hemmaplan, och jag började ha trumkurser även för utomstående för att öka intresset ytterligare. Som mest var vi nästan ett hundratal människor engagerade i afrikanska trummor och dans på en liten ort med knappt 5000 invånare!

I samband med att jag deltog i olika trum- och danskurser brukade jag alltid be att få spela komprytmer ihop med dansklassernas trummare. Det var oftast mer lärorikt och utvecklande än trumkurserna jag betalade för!

Vid åtskilliga tillfällen hade jag föreslagit mina djembelärare att spela in och sälja kassettband med de vanligaste afrikanska trumrytmerna, både för dans och för djembeträning. Jag hade även letat överallt efter läroböcker i djembespel utan att finna något. Till slut gav jag upp alla försök.

När jag några år senare till min förvåning upptäckte att jag på olika sätt skaffat mig svar på mina frågor och fått en god inblick i rytmernas värld, så bestämde jag mig för att själv se till att det både fanns övningskassetter och läroböcker för djembespel. Som gammal gymnasielärare räknade jag med att det skulle ta ungefär ett halvår att skriva en lärobok...

Jag flyttade till Värmland och bodde i en liten stuga i skogen strax bredvid Bendoula kursgård, där min kollega Ulf Weigel hade sin undervisning och djembetillverkning. Det gav mig inte bara arbetsro utan även ett inspirerande bollplank för bokens innehåll. Men det tog två hela år innan boken "Afrikanska Trumrytmer" var klar att ges ut på eget förlag!

Bara ett halvår senare ville ett av Sveriges främsta musikbokförlag ge ut en mindre bok för nybörjare baserad på min första bok. Den fick titeln "Lär dig spela Djembe" och jag lade även till några kapitel om trumspel med barngrupper. Därefter flyttade jag tillbaka till Stockholm efter nästan tio år i glesbygden.

När CD-skivan blev allt vanligare gjorde jag en ny upplaga av mina läromedel och passade även på att översätta allt material till engelska, eftersom det fanns en ännu större efterfrågan utomlands. Här kom äntligen mina högskolestudier i engelska till användning! Mina läromedel och mitt notsystem används idag av tiotusentals djembespelare över hela världen.

Mitt huvudsakliga sätt att marknadsföra mina läromedel var och är via Internet. Jag gör mina egna hemsidor själv, eftersom mitt tidigare arbete som datasamordnare på ett bok- och tidningsförlag innebar både programmering, layout och bildbehandling. (Jag lämnade min bana som datakonsult för att helt ägna mig åt djembespel 1995.)

En av mina mest använda läromedel är PC-programmet "Notation Playback" som lagrar och spelar upp rytmer som noteras med mitt enkla trumnotsystem. (Efter dussintals försök att skapa det optimala notsystemet för mina elever lyckades jag till slut hitta på ett symbolsystem som är så enkelt att nästan alla förstår det omedelbart.) Programmet kan laddas ner gratis från min internationella hemsida www.djembe.net

I både Dalarna och Värmland hade jag varit djembesolist på afrikanska danskurser och i lokala trum- och dansgrupper. Tillbaka i Stockholm fick jag istället möjlighet att själv ackompanjera de bästa afrikanska djembesolisterna och uppträda tillsammans med flera av mina gamla trumlärare. Tempot på danskurserna i huvudstaden är ungefär dubbelt så högt som i övriga landet, så det var en minst sagt krävande uppgift!

Från att ha spelat djembe till afrikansk dans i alla år började jag så småningom även spela i andra sammanhang. Jag spelade på kurser i frigörande dans och modern dans, tillsammans med olika trubadurer och på diskotek. Jag satte ihop en egen trumgrupp vid namn Drums4Dance just för att spela på diskotek och dansfester av olika slag.

En mer meditativ konstellation med djembe, didgeridoo och övertonssång uppstod efter ett samarbete med en dansteater. Vi kallar oss Jordton och har givit ut den mycket uppskattade CDn Intonation. Mer information finns på www.jordton.com

Jag hade länge haft idén om ett eget center för mina kurser, läromedel och trummor, och efter att ha flyttat tillbaka till Stockholm så kunde jag så småningom förverkliga mina planer i kombination med mitt eget boende. På Djembe Center i Skarpnäck fick jag äntligen hela min verksamhet samlad på ett ställe, efter att ha haft den vilande eller utspridd på flera olika ställen under många år.

Där har jag också byggt upp en egen inspelningsstudio, en ännu äldre idé sedan min tid som ljudtekniker i övre tonåren. Studion har konstruerats utifrån en kombination av mina praktiska erfarenheter, mina civilingenjörsstudier och min intuition. Det tog som vanligt tre gånger så lång tid att bygga studion som jag hade räknat med, men sedan den väl blev klar har mycket musik spelats in i där - både egen och andras.

Under åren som följde hade jag all trumkursverksamhet i studion, med undantag för större företagsgrupper och trumkurser på annan ort. Men för att även kunna ha de större kurserna och plats för dans i egna lokaler så utökade jag så småningom med ett till Djembe Center i innerstan. Från april 2007 fanns därför Djembe Center även på Södermalm, med både trummor och dans. All kursverksamhet och hela det utökade trumsortimentet flyttades till de nya stora lokalerna på Bondegatan 90. Kontoret och inspelningsstudion är fortfarande kvar i Skarpnäck.

Företagskurser och teambuilding med djembetrummor blev under de öljande åren en allt större del av verksamheten, och i samband med detta lät jag göra en reklamvideo under en kurs på ett konferenshotell med 70 deltagare som du kan se här.

Hösten 2009 fick jag tag på mer centrala lokaler på Kungsgatan 35 vid T-Hötorget och renoverade och ljudisolerade så att allt var klart till terminsstarten 2010. De nya lokalerna är idealiska ur flera synpunkter, men framför allt det centrala läget mitt i Stockholm. Däremot finns inte längre utrymme för reparationer och annat, så mitt kontor i Skarpnäck blev åter platsen för skinnbyten och stora delar av lagret.

Ett år senare tyckte jag det var dags att ha ett separat lager för det ökande antalet djembetrummor, och hittade en lättillgänglig lagerlokal med lastplats inomhus nära Medborgarplatsen inne i stan. Där finns nu ett par hundra trummor som annars skulle belamrat både kontoret och kurslokalen.

Jag hade länge velat få kopplingen mellan djembespel och dans att bli tydligare på mina trumkurser, och började därför som ett experiment att ha med en dansare under terminskursen 2012. Dansaren var även med och trummade i början av terminen och när deltagarna var redo att spela till dans så visade hon dansen till de rytmer vi hade övat in. Alla fick lära sig göra signaler för dansens stegbyten och några spelade även solospel till de olika stegen. Det var ett lyckat experiment som fortsatte under flera år med många olika dansare.

Efter att ha spelat och undervisat i djembespel på olika festivaler varje sommar under 15 års tid så tog jag helt festivalledigt 2013. När man gjort samma sak under lång tid känns det inte lika angeläget som det en gång gjorde, och jag behövde dessutom vara i Stockholm och ta hand om mina kunder även under sommaren. Det var så skönt att inte ha något inplanerat för sommaren att jag sedan dess har fortsatt att vara festivalledig!

Leveranserna av de trumfodral jag importerat sedan länge hade börjat innehålla allt fler felsydda fodral som jag inte ville sälja, så 2013 blev jag tvungen att beställa fodralen direkt från tillverkaren med de kravspecifikationer jag hade för att bli nöjd. Och alltsedan dess har jag bara bra fodral för åtskilliga år framåt på lager!

I samband med att jag skaffade en separat lagerlokal vid Medborgarplatsen så blev både kurslokalen och kontoret mindre belamrade med trummor, och sommaren 2015 byggde jag om lokalen på Kungsgatan så att jag nu får plats med 25-30 deltagare och 90 trummor. Detta betyder att jag kan ha både mer och fler verksamheter än tidigare!

 

 Till Startsidan
 © Lennart Hallström, Djembe Center Stockholm (Kurs/Butik), Åfors (Kontor).
08 - 612 17 82  ·  www.djembe.se  ·  lennart@djembe.se  ·  070 - 725 42 63
 Skriv ut Sidan