|
Här
kan du läsa om de erfarenheter och idéer kring djembespel,
skinnbyte och trumbygge som resulterat i Lennarts favoritdjembe!
Jag
tillverkade min nuvarande
favoritdjembe under våren och
sommaren 1998 när jag bodde
i Värmland. Den är svarvad av
svenskt almträ, men huggen
de sista 2 cm på insidan."
Trummans diameter är 33 cm
och den är 60 cm hög. Antalet
maskor i ringarna är 27 st och
de sitter ett par cm nedanför
den övre kanten, som är rejält
avrundad.
Skinnet är ett rakat afrikanskt
getskinn och repet är ett 4 mm
försträckt nylonrep. Runt foten
av trumman sitter en L-formad
gummiprofil fastspikad, och vid
spännringen sitter ett axelband
gjort av ett 3 meters budobälte.
Lyssna gärna på
hur trumman låter i en inspelning från 2001.
|
|
Många
års djembespelande, skinnbytande och trumtillverkande har givit
mig olika erfarenheter och idéer som jag ville testa genom att
bygga en djembe skräddarsydd efter mina behov.
Storleken skulle dels passa
min handstorlek och dels ge den baston jag eftersträvar. Eftersom
jag varken har stora händer eller eftersträvar en överdrivet
djup bas så har jag gjort en normalstor djembe, dvs 60 cm hög
med en diameter på 33 cm. Jag har tidigare haft både mindre
(28 cm) och större trummor (40 cm), och kommit fram till att de mindre
visserligen är mer lättspelade men saknar den djupa basen jag
vill ha, medan de större har haft både för djup bas för
min smak och för stor spelyta för mina händer. De större
har också lättare att ge lång efterklang med mycket övertoner,
vilket jag inte uppskattar alls, fastän många andra gillar
det.
Träslaget skulle påverka
klangen så lite som möjligt, och då var alm ett givet
val. Jag har tidigare gjort flera djembe i ek, som är ett betydligt
hårdare träslag och visserligen ger det torra ljud jag önskar,
men samtidigt en alltför kall och hård ton för min smak.
Mjuka träslag som gran ger tvärtom en alltför mjuk och
varm ton för min smak, och det är dessutom inte alla träslag
som är så lätt att få sprickfritt som just alm.
Lättare träslag har en tendens att vibrera med i bastonen så
att den inte blir så distinkt, medan tyngre träslag kan bli
alltför jobbiga att bära omkring på om trumman är
relativt stor. Eftersom jag ofta står upp och spelar med trumman
i axelband ville jag inte använda ett onödigt tungt träslag,
även om de tyngsta träslagen brukar ge det bästa ljudet.
Att använda afrikanska träslag var inte alls aktuellt etersom
jag skulle tillverka djemben i Sverige.
Formen är en egen design,
baserad på hur de bästa trummor jag spelat på har sett
ut. Tulpanformen som jag kallar den, är vanlig i vissa delar av västafrika
och ovanlig i andra. Förutom rundningen in mot midjan så är
det förhållandet mellan bredden och höjden på trummans
överdel som ska vara harmonisk i akustisk bemärkelse. Jag har
bara gått efter minnesbilder och på känsla både
när det gäller trumhuvudets och trumfotens mått. I båda
fallen är höjden 30 cm, dvs midjan ligger exakt vid halva trummans
höjd och har en diameter på 14 cm. Trumfotens öppning
nertill är 20 cm. Godstjockleken är ca 2 cm överallt på
trumman.
Tillverkningsmetoden var ett
enkelt beslut eftersom min dåvarande granne* tillverkade djembetrummor
yrkesmässigt med hjälp av en jättestor svarv. Jag hade
dessutom gjort mina två djembetrummor av ek på trumbyggarkurser
hos honom några år tidigare. Att svarva till en djembe går
betydligt fortare än att huggmejsla eller motorsåga till den.
Man kan även göra godset betydligt tunnare och på så
sätt få fram lätta djembetrummor. Men eftersom jag anser
att djembetrummor som har en alltför jämn yta inuti trumhuvudet
ger för mycket efterklang och övertoner, valde jag att bara
svarva trumhuvudet till tjockleken 4 cm och sedan huggmejsla den sista
biten ner till 2 cm. Därmed blev dess insida så ojämn
och ogeometrisk som jag kunde önska - och ljudet blev också
mycket riktigt det jag eftersträvade: torrt och fylligt!
* Grannen var Ulf Weigel på Bendoula AB i Getmossen, KIL.
Kanten ska vara rejält
avrundad för att jag ska trivas med en djembe, så jag såg
till att det var tillräcklig godstjocklek upptill för att kunna
ge en rundning motsvarande en vanlig femkrona. Det är alltför
vanligt med skarpa kanter på djembetrummor, vilket tyvärr gör
att man lätt får ont av att spela på dem, i synnerhet
som nybörjare. Det sägs visserligen ge ett bättre ljud
av dem som förordar det, men jag håller inte med! Naturligtvis
är det mycket en fråga om slagteknik, och den teknik jag använder
fungerar bättre och blir behagligare på en mer avrundad trumma.
Ringarna ska vara problemfria,
dvs de övre ska vara tillräckligt vida för att lätt
kunna träs på trumman uppifrån och ge ett tillräckligt
mellanrum mot träkroppen för repet, men inte vidare än
att man precis kan dra repet utan besvär. En del trummor har för
vida ringar, vilket kan påverka ljudet negativt genom den långa
skinnkant som bildas, förutom att den även blir onödigt
bred. Andra trummor har för trånga ringar som klämmer
skinnet mot träet istället för att sträcka det, vilket
både försämrar skinnets hållbarhet och försvårar
ett skinnbyte. Men det viktigaste med de övre ringarna är ändå
att den översta inte är större än den under, för
då glider den lätt över kanten på den undre när
man spänner trumman. För att vara på den säkra sidan
kan man därför göra den översta ringen aningen mindre
än den under, vilket jag också gjort på min djembe just
för att slippa detta problem.
Skinnet är ett rakat normaltjockt
afrikanskt getskinn. Jag har tidigare använt både tunna skinn,
som är mer lättspelade och ger ett vassare ljud, och tjocka
skinn, som är mer hållbara men mycket krävande att spela
på. Tunna skinn passar bäst för nybörjare och tjocka
skinn för den som gärna slår hårt och har en väl
utvecklad slagteknik. Normala skinntjocklekar fungerar mycket bra för
de allra flesta, och ger även det ljud jag föredrar. Att skinnet
är rakat från början gör det mycket enklare att montera
och det torkar också betydligt fortare än orakade skinn. Den
håriga skinnkanten som många djembes har är enbart där
av estetiska skäl, även om vissa menar att det även är
bättre för händerna att träffa en mjuk skinnkant än
en hård järnring innan man har lärt sig en bra slagteknik.
Hårfria djembetrummor brukar dessutom vara fria från skadedjur
eftersom det inte finns någon hårbotten att gömma sig
i och mumsa på.
Repet ska inte töja sig
eller vara det minsta elastiskt när man drar i det, så ett
försträckt nylonrep är det självklara valet till en
djembetrumma. Det finns även andra reptyper som fungerar hyfsat och
finns i betydligt fler färgvariationer, men jag prioriterar repets
kvalitet framför trummans utseende. Att jag valt tjockleken 4 mm
beror på att det är den mest lämpliga för de flesta
djembetrummor, och därför även den mest förekommande.
3 mm är för klent och 5 mm är onödigt starkt, men
är ofta lämpligt på mycket stora trummor av både
monteringstekniska och estetiska skäl.
Trumfoten har fått en
L-formad gummilist påspikad nedtill, dels för att inte göra
märken i parkettgolv och andra känsliga ytor, och dels för
att inte suga åt sig fukt när trumman står på marken
utomhus. Det är viktigt att gummilisten är tunn, annars studsar
trumman mot golvet när man slår på den.
Träytan har bara slipats
jämn och oljats in med vanlig linolja för att bli fukttåligare
- utom på de delar som är i kontakt med skinnet, eftersom olja
påverkar skinnets egenskaper så att trummans ljud blir lite
stummare - vilket jag definitivt vill undvika. Ett inoljat skinn har inte
en lika levande ton.
Hur blev då resultatet?
Trumman låter precis som jag eftersträvade: ett torrt och fylligt
kantljud utan efterklang eller övertoner, och en fast, distinkt baston.
Här är ett ljudexempel från 2001, då jag just hade
skaffat en MD-spelare som jag gjorde inspelningar med under danskurser
och i min replokal:
Soli
(MP3 / 950 KB / 1 min) Lennart Hallström, djembe / Helene Iliste,
bastrummor |
De
trummor från Mali som jag säljer har just de kvalitéer
och egenskaper som jag uppskattar hos min egen djembe, så numera
kan jag lika gärna använda dem när jag spelar. Jag är
glad över att även kunna erbjuda dem till andra!
|