|
För den som vill
lära sig spela djembe kan det ibland vara svårt att hitta en
bra trumlärare. På vissa orter finns det ingen alls, och på
andra orter kan det finnas många - med varierande kompetens...
Eftersom det är viktigt att bli nöjd med sin trumlärare
har jag gjort en checklista som du kan använda om du känner
dig lite tveksam:
Bakgrund - Hur har trumläraren själv lärt
sig spela djembe? Vilka lärare har trumläraren själv haft?
Hur många? Har trumläraren lärt sig spela traditionellt?
Trumlärare lär oftast ut på det
sätt de själva har lärt sig, och det kan därför
vara avgörande vilken bakgrund de har. Den som haft många trumlärare
som undervisat på olika sätt får sannolikt ett mer vidsynt
och personligt sätt att lära ut än den som bara haft en
eller ett fåtal lärare.
Tradition - Lär trumläraren ut traditionellt
djembespel eller en egen variant? Lär trumläraren ut traditionella
djemberytmer eller rytmer från andra trumkulturer?
Eftersom djembetrumman är populärare än
andra handtrummor så finns det trumlärare som undervisar i
djembespel med en helt annan kulturs trumteknik och trumrytmer. Om man
bara är intresserad av att spela trumma i största allmänhet
är detta naturligtvis helt okej.
Om man däremot vill lära sig traditionellt djembespel så
måste man försäkra sig om att trumläraren använder
de traditionella grundslagen och traditionella rytmer. Annars måste
man lära om allting från början den dag man vill kunna
spela traditionellt djembespel tillsammans med andra.
Erfarenhet - Hur länge har läraren undervisat
i djembespel? Vilken typ av elever har läraren undervisat tidigare:
Barn? Vuxna? Svenskar? Västerlänningar? Afrikaner? Nybörjare?
Avancerade? Små grupper? Stora grupper?
En trumlärare kan vara lysande för en
viss kategori men en katastrof för en annan kategori, eftersom de
olika kategorierna kräver olika typ av pedagogik och metodik.
Ju mer erfarenhet trumläraren har av att undervisa just de kategorier
som du själv ingår i, desto större chans att du blir nöjd
med en kurs!
Pedagogik - Vilken typ av pedagogik och
metodik använder trumläraren?
En trumlärare som inte kan besvara denna fråga
har sannolikt ingen pedagogik alls, dvs du får sköta hela inlärningen
själv genom att försöka hänga med när trumläraren
spelar. Denna metod är nästan den enda möjliga om man talar
olika språk eller har svårt att förstå varandra.
Att trumläraren och eleven talar samma språk är en förutsättning
för en god pedagogik. Att använda tolk är en nödlösning
som aldrig blir riktigt bra.
En trumlärare med god pedagogisk förmåga ser exakt vad
du har svårt för och underlättar din inlärning genom
att på ett förenklande sätt förklara och ge dig den
hjälp du behöver. Ju mer medveten en trumlärare är
om olika sätt att undervisa, desto större chans att du blir
en nöjd elev.
Referenser - Är trumlärarens undervisning uppskattad
av eleverna? Vad lär man sig på trumlärarens kurser? Vad
brukar eleverna tycka är bra och dåligt?
Att få tidigare elevers omdömen redovisade
är oftast det bästa sättet att bilda sig en uppfattning
om en trumlärare. Och då är det viktigt att det inte enbart
är de nöjda eleverna som redovisas. Det intressanta är
att ta reda på varför vissa elever är nöjda
eller missnöjda, eftersom en elev kan vara helt nöjd med något
som en annan är missnöjd med!
Be gärna om namnen på ett antal tidigare elever och fråga
dem vad som var bra och dåligt med trumlärarens undervisning.
En trumlärare som har många missnöjda referenser eller
inga alls blir du sannolikt inte heller helt nöjd med.
Nivå - Vilken nivå befinner
sig trumläraren på som djembespelare? Finns det en förståelse
för nybörjarens problem? Är trumläraren bra nog för
den avancerade?
Trumlärarens egen spelnivå sätter
gränsen för vilken undervisning som är möjlig. Avancerade
elever behöver därför en trumlärare som är tillräckligt
mycket mer avancerad i sitt eget utövande.
Men trumlärare som befinner sig på en mycket hög spelnivå
löper samtidigt risken att stå frågande inför nybörjarens
svårigheter att lära sig de enklaste grunderna, därför
att dessa svårigheter är så oerhört avlägsna
i trumlärarens egen erfarenhet - om de ens funnits där!
En bra trumlärare sätter sig lätt in i varje elevs inlärningssituation
- oavsett vilken spelnivå det gäller - och kan därför
lotsa eleven genom varje svårighet på bästa sätt.
Om trumläraren själv en gång i tiden gick igenom samma
svårigheter som eleverna nu brottas med så kommer eleverna
sannolikt bli nöjda med undervisningen.
Professionalism - Är trumläraren
professionell? Är trumläraren timanställd eller egen företagare?
Har trumläraren pedagogisk utbildning?
Det finns trumlärare som har sin undervisning
som yrke och trumlärare som har det som hobbyverksamhet vid sidan
av sitt ordinarie arbete. De som lever på att undervisa helt i egen
regi har även eget företag om verksamheten är seriös
och de som undervisar hos ett studieförbund eller annan kulturskola
har timanställning.
En trumlärare som försörjer sig på sin djembeundervisning
behöver ha nöjda elever för att kunna göra det.
Vissa trumlärare är utbildade musiklärare, dvs de har läst
bland annat pedagogik på någon musikhögskola. Andra kan
vara pedagogiskt utbildade på annat sätt. Detta betyder inte
nödvändigtvis att de som har pedagogisk utbildning är bättre
trumlärare eller pedagoger, men de vet i alla fall vad pedagogik
är, och bör känna till flera olika typer av undervisningsmetoder.
Läromedel - Vilka läromedel använder
trumläraren förutom trumman?
Använder trumläraren någon typ av notsystem? Vilket notsystem?
För den som enbart spelar på gehör
och har osvikligt hörselminne behövs ingenting annat än
instrumentet man spelar på, men för alla andra är läroböcker,
noter, video eller cd-skivor ett nödvändigt stöd för
inlärningen och utövandet.
En bra trumlärare kan erbjuda läromedel som är anpassade
till alla typer av inlärning och ett notsystem som är väl
anpassat till djembetrummans rytmer. En trumlärare som inte använder
sig av de olika hjälpmedel för inlärningen som finns tillgängliga
idag gör det onödigt svårt för sina elever.
Kulturhistoria - Är trumläraren
insatt i djembens kulturella sammanhang?
Har trumläraren erfarenhet av att spela djembe i dessa sammanhang?
För att förstå djemberytmernas koppling
till den övriga västafrikanska kulturen behöver trumläraren
ha studerat och/eller levt en längre tid i den västafrikanska
musikkulturen. Eftersom denna kultur varierar starkt från region
till region är det en stor fördel att ha bekantat sig med så
många regionala varianter som möjligt. Det som gäller
i en region kan nämligen vara helt okänt eller helt fel i en
annan region.
Trumlärare som är vana att spela i så många olika
traditionella och regionala sammanhang som möjligt med dans, trummor
och sång kan sannolikt förmedla denna djembetradition bättre
och lättare än de som inte har samma erfarenhet.
Att känna till och kunna många av de danser, sånger,
bas- och klockrytmer som hör till de traditionella djemberytmerna
är också en självklarhet för en bra trumlärare.
Här är en kort checklista som du kan använda innan du väljer
trumlärare:
#
|
FAKTA
OM TRUMLÄRAREN
|
JA
|
NEJ
|
1.
|
Spelar
själv djembe enligt traditionen |
|
|
2.
|
Haft
många traditionella djembelärare |
|
|
3.
|
Har
undervisat sådana som dig länge |
|
|
4.
|
Använder
en väl utvecklad pedagogik |
|
|
5.
|
Kommunicerar
på ett språk du förstår |
|
|
6.
|
Goda
referenser från tidigare elever |
|
|
7.
|
Spelar
på en lämplig färdighetsnivå |
|
|
8.
|
Undervisar
i djembe yrkesmässigt |
|
|
9.
|
Använder
läromedel lämpliga för dig |
|
|
10.
|
Väl
insatt i djembens kulturhistoria |
|
|
11.
|
Van
vid traditionellt spel till dans |
|
|
Om det
blir tio eller fler JA så kan du lugnt anmäla dig till en kurs!
|